Forskningsnyheter

• Kraftig påverkan på luktsinnet viktig markör för covid-19 2021-01-18 Luktförlust är det enskilt tydligaste symptomet på covid-19. Personer som skattar sitt luktsinne till 0–2 på en skala 0–10 är med stor sannolikhet drabbade av covid-19. Det visar en ny stor internationell studie.
  • Linda Magnusson Hanson beviljas AFA-finansiering för covid-19-projekt 2021-01-11 AFA Försäkring har den 22 december 2020 beviljat forskningsfinansiering till 13 nya covid-19-projekt. Ett av dessa går till docent Linda Magnusson Hanson och projektet "Betydelsen av organisatoriska förändringar, varsel och permitteringar i spåren av coronakrisen för social situation, psykisk hälsa och sjukskrivning".
  • Blinda och seende minns på samma sätt 2020-02-04 Kan lukter och ljud framkalla minnen på samma sätt för blinda som hos seende? Ja, enligt en ny studie av forskare vid Psykologiska institutionen som också visar att lukter framkallar en större andel barndomsminnen än ljud. Det här tyder på att synen inte spelar någon avgörande roll för hur lukt- och ljudminnen kodas in och plockas fram.
  • Applied Developmental Science 2019-09-24 Applied Developmental Science (ADS) uses what we know about human development in order to better people's lives. The research program "Applied Developmental Science" is consistent with Stockholm University's profile area ”Worlds and conditions of children and youth”.
På denna sida